ממד מציל חיים

איך ממ"ד הציל חיים

תוכן עניינים

סיפורי הצלחה: איך ממ"ד הציל חיים

מבוא

ממ"ד (מרחב מוגן דירתי) הוא חלק בלתי נפרד מהאדריכלות המודרנית בישראל. כאשר מדברים על ההגנה שמספקים הממ"דים, מדובר לא רק בהקפדה על התקנות אלא גם על סיפורים מרגשים שמדגישים את החשיבות שלהם בחיי היום יום, במיוחד בזמן חירום. במאמר זה נסקור כמה מהסיפורים הללו, שממחישים כיצד ממ"ד הציל חיים בפועל.

הסיפור של משפחת כהן מאשקלון

במהלך אחד ממטחי הטילים שנורו לעבר אשקלון, משפחת כהן התבצרה בממ"ד שלהם. הטיל פגע ישירות בביתם, וגרם לנזק כבד למבנה. אולם, בזכות הממ"ד, המשפחה נותרה ללא פגע. השכנים דיווחו על הרס רב ברחובם, אך הממ"ד של משפחת כהן נותר שלם ואיפשר למשפחה להישאר מוגנים ובטוחים. המקרה הזה מדגיש את החשיבות של ממ"ד, לא רק כמרחב מוגן אלא כמציל חיים בזמן חירום​ (מגדילים התחדשות עירונית)​​ (mako)​.

ממ"ד בעוטף עזה

ביישובי עוטף עזה, הממשלה השקיעה מיליארדי שקלים בהקמת ממ"דים קרוב לגבול. התהליך החל בשנת 2008 והסתיים בשנת 2021, במהלכו נבנו למעלה מ-10,700 ממ"דים. במהלך מבצעי הלחימה האחרונים, תושבים רבים ניצלו בזכות הממ"דים. רמי צרפתי, מנכ"ל קבוצת צרפתי וחברת רגבים, סיפר כיצד ממ"ד שהקימו קיבל פגיעה ישירה והציל משפחה שלמה. לדבריו, החברה הקימה לפחות 2,000 ממ"דים באזור הדרום, ובימים האחרונים, כולם הסתגרו בממ"דים הללו​ (mako)​.

החלטה מצילת חיים ביישוב גדרה

במקרה נוסף ביישוב גדרה, ועדת הערר קבעה כי הוספת ממ"ד לבית קרקעי הייתה הכרחית לתפקוד הבית, למרות התנגדויות השכנים. הוועדה הדגישה את החשיבות של ממ"ד כחלק מהמבנה, ושיפרה את המצב התכנוני של השכונה כולה בזכות תוספת זו. ההחלטה באה בניגוד לפסיקה קודמת, והוועדה ציינה כי הממ"ד הכרחי לתפקוד תקין של הבית ולתכנונו האדריכלי ההרמוני​ (מגדילים התחדשות עירונית)​.

ממד מציל חיים

סיפור הצלחה מהצפון

לא רק בדרום, גם בצפון הארץ ישנם מקרים בהם ממ"דים הצילו חיים. משפחת לוי ממטולה זוכרת היטב את הלילה שבו צלצול האזעקה הוציא אותם מהמיטה. כל המשפחה רצה לממ"ד, וברגעים ספורים לאחר מכן, טיל פגע ישירות בביתם. הממ"ד שמר עליהם מוגנים והם יצאו ללא פגע. זהו עוד מקרה שממחיש את החשיבות בהתקנת ממ"ד בכל בית בישראל.

האתגרים שבדרך

למרות הסיפורים המרגשים, עדיין ישנם אתגרים בהקמת ממ"דים בכל הארץ. דו"ח מבקר המדינה משנת 2020 התריע כי ישנם 2.6 מיליון תושבים בישראל (28%) ללא מיגון תקני בסמוך למקום מגוריהם. המלחמה שנפתחה בשבת האחרונה המחישה יותר מכל את ההבדל המשמעותי בין מי שמתגורר בבית שבו יש ממ"ד ובין מי שצריך לרוץ לחדר המדרגות, או למקלט הציבורי. המדינה הקציבה סכומים משמעותיים לבניית ממ"דים, אך המיגון עדיין חסר באזורים רבים (mako).

סיכום

ממ"דים הם לא רק חובה חוקית אלא גם מצילי חיים במצבי חירום. הסיפורים הללו מדגישים את החשיבות בהשקעה בחדרי ממ"ד ובתחזוקתם. כאשר תושבי ישראל מבינים את המשמעות האמיתית של ממ"ד, הם יכולים להבטיח בטחון למשפחתם ולביתם.

מאמרים נוספים

מאמרים נוספים
בונים ממד חדש
מה לבדוק כשבונים ממ"ד חדש

בניית ממ"ד חדש בבית דורשת תשומת לב לפרטים רבים כדי להבטיח שהמבנה יהיה בטוח, איכותי ועומד בדרישות החוקיות. הנה כמה נקודות מרכזיות שיש לבדוק בתהליך הבנייה: תקנות ובירוקרטיה אישורים והיתרים לפני שמתחילים בתהליך הבנייה, חשוב

קרא עוד »